Jumat, 03 Juni 2011

KL Gangster Ulasan filem


















BINTANG
Keseluruhan: 4
Plot: 3.5
Lakonan: 3.5
Efek Khas: 3
Sinematografi: 3.5

Tonton Filem ini jika anda suka: Expendables, Die Hard 4.0

"KL Gangster" sebuah filem yang wajib ditonton oleh semua peminat-peminat filem aksi pada tahun ini. Selepas kejayaan filem seram pertamanya "Khurafat", Syamsul Yusof kembali dengan filem aksi yang ternyata hebat dan tidak mengecewakan. Jika kebiasaan filem arahan Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia itu sering menerapkan unsur percintaan dalam setiap filemnya, tetapi berbeza pula dengan KL Gangster kerana elemen tersebut sama sekali tidak wujud.

Mengenegahkan isu kongsi gelap, gangster, ketamakkan seseorang terhadap kuasa dan wang dan isu pergolakan kekeluargaan antara adik-beradik menjadikan filem ini sebuah filem yang tidak bosan dan mudah difahami oleh penonton.

Ada beberapa faktor atau kekuatan yang membuatkan filem "KL Gangster" dilihat sangat menarik antaranya ialah dari segi lakonan. Boleh dikatakan lakonan yang ditampilkan oleh pelakon sangat menjiwai watak gangster dengan berkesan.

Selain itu, sebagai pengarah, percaturan Syamsul meletakkan Zizan Raja Lawak dalam filem ini sememangnya harus dipuji. Zizan yang memegang watak sebagai Abang Long Fadil, sikapnya yang gila-gila dan konon-kononnya gangster hebat, membuatkan filem ini tidak bosan. Kehadiran Zizan sentiasa membuatkan para penonton tidak kering gusi melihat gelagatnya.

Walaupun ada sesetengah dialog kedengaran agak kasar, tetapi ia dilihat sangat sesuai digunakan kerana dari dialog tersebut ia dapat menggambarkan situasi atau keperibadian seseorang gangster itu. Ianya bukanlah satu isu yang besar sebab pengarah cuba menonjolkan kisah sebenar kehidupan gangster & kongsi gelap kepada penonton.

Selalunya bagi filem aksi, sudah pasti aksi-aksi yang ditonjolkan dalam sesebuah filem aksi itu menjadi taruhan dan dinanti-nantikan oleh peminat filem aksi. Bagi filem "KL Gangster", aksi yang ditonjolkan sangat ganas dan nampak real. Bagi sesetengah filem, aksi yang cuba ditampilkan agak keterlaluan. Dari segi sinematografi pula tidak memeningkan kepala terutama sekali ketika babak lawan.

"KL Gangster" mengisahkan tentang Shark (Shamsul Yusof) merupakan seorang gangster yang kejam, tamak. Dalam pada masa yang sama sentiasa mengkhianati Malek (Aaron Aziz) supaya dapat memiliki kuasa serta menjadi 'raja' gangster di Kuala Lumpur (KL). Shark merupakan anak tiri kepada King (Ridzuan Hashim), iaitu ketua kongsi gelap yang paling berpengaruh di Kuala Lumpur. King dan Malek berkawan rapat. Kerana tamakkan kuasa Shark mula berdendam dengan ayahnya dan Malek. Bagi Shark, Malek punca segalanya. Dengan itu, Shark mengarahkan Jai( Adi Putra) iaitu adik Malek yang juga gangster serta anak buah Shark untuk menghapuskan abangnya.

"Kl Gangster" diterajui oleh Syamsul Yusof, Adi Putra, Aaron Aziz, Zizan Raja Lawak, Sofi Jikan dan ramai lagi. Filem ini akan mengganas dipawagam pada 9 Jun 2011.

0 komentar:

Posting Komentar

give your comment here, please do not spam

 
My Big Dream powered by XXZ