Jumat, 25 Februari 2011

Dikala Siti Sarah bakah berkahwin,perkahwinan bapa siti Sarah,Raisuddin ingin dibubarkan oleh bapa mertuanya




Walaupun peristiwa penyanyi popular tahun 80-an, Raisuddin Hamzah bernikah kali kedua di Selatan Thailand telah empat tahun berlalu, bapa wanita terbabit masih tidak merestui perkahwinan itu yang dibuat tanpa pengetahuannya.

Suberi Abdullah, 51, berkata, Raisuddin yang dikenalinya sejak tahun 2002 apabila sering datang ke kedai makan yang diusahakannya juga tidak pernah memaklumkan hasrat untuk berkahwin dengan anaknya, Siti Fatimah.

“Selain itu, mereka tidak sepadan dari segi umur dan ia melibatkan maruah keluarga saya,” katanya ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada Rabu.

Dia yang disoal oleh peguam syarie Nor Azmi Mohd Ariff yang mewakili Raisuddin, 55, dan Siti Fatimah, 25, seterusnya memberitahu bahawa dia hanya dimaklumkan mengenai perkahwinan itu beberapa bulan selepas ia berlaku.

Tambah Suberi, 50, semasa itu anak sulungnya itu yang sedang menuntut di Universiti Selangor (Unisel) di Batang Berjuntai pulang ke rumah mereka yang terletak di Hulu Kelang, dekat sini.

“Siti Fatimah beritahu saya bahawa Raisuddin mahu berjumpa dengan saya. Saya jumpa dia di sebuah kedai makan di Ukay Perdana, Ampang dan Raisuddin cakap dia dah kahwin dengan anak saya. Saya beristifar,” katanya.

Suberi seterusnya memberitahu, Raisuddin tidak menunjukkan sebarang dokumen yang boleh membuktikan perkahwinan tersebut telah berlaku.

Pada keterangan lain, Suberi mendakwa Raisuddin ada menyatakan hasrat untuk meminang Siti Fatimah untuk dikahwinkan dengan anak lelakinya.

“Raisuddin kata pada saya, Pak Lang (panggilan saksi) kalau boleh saya nak pinang anak Pak Lang ini dengan anak saya. Waktu itu, saya kata anak saya masih lagi belajar,” katanya.

Suberi juga mengakui bahawa Siti Fatimah ada berkawan dengan seorang anak doktor sejak pertengahan tahun 2006.

Menjawab soalan peguam syarienya, Mohd Roshdan Sujak pula, Suberi memberitahu doktor tersebut ada berbincang mengenai hubungan anak mereka, tetapi tiada kata putus dicapai memandangkan Siti Fatimah masih belajar.

“Selepas Siti Fatimah bernikah, saya dapat tahu bahawa dia telah berhenti dan tidak menamatkan pengajian,” tambah Suberi.

Sementara itu, menjawab soalan Hakim Syarie, Zainor Rashid Hassin, saksi mengakui bahawa dia tidak mempunyai hubungan persaudaraan dengan Raisuddin mahupun bermusuh dengan bapa kepada penyanyi popular, Siti Sarah itu.

Suberi sedang memberi keterangan pada permohonannya untuk membubarkan perkahwinan antara Siti Fatimah dan Suberi yang berlangsung di Songkhla, Thailand pada 2 Januari 2007 dengan berwalikan hakim mengikut Seksyen 62(2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003.

Selaku plaintif, Suberi menamakan Siti Fatimah sebagai responden pertama dalam permohonannya diikuti oleh Raisuddin.

Zainor Rashid menetapkan kes disambung semula pada 13 April depan untuk mendengar keterangan responden-responden.

0 komentar:

Posting Komentar

give your comment here, please do not spam

 
My Big Dream powered by XXZ